
MŰEMLÉK FELÚJÍTÁS - BALATONSZENTGYÖRGY VASÚTÁLLOMÁS
30 köbméternyi travertin kőtömböt dolgoztunk fel a szükséges kőelemek és kőburkolatok elkészítéséhez. Noha nem kapott nívódíjat vagy más hivatalos elismerést az állomás felújítása, az eredmény mégis egy kis ékszerdoboz lett a Balaton partján. A képek egy évvel az átadás után, 2017 augusztusában készültek.
FARAGOTT KŐ, TRAVERTIN, mészkő taktilis sáv
A Balatonszentgyörgy vasútállomás műemléki felújítása 2015 tavaszán kezdődött, és 2016 őszén fejeződött be. A hivatalos átadásra 2016. szeptember 15-én került sor
A felújítás során kiemelt figyelmet fordítottunk az épület történelmi jellegének megőrzésére és kiemelésére. Ehhez mintegy 30 m³ travertin kőtömböt használtunk fel, amelyet gondos megmunkálással alakítottunk az épület különböző elemeivé.
A travertin, más néven édesvízi mészkő, egy üledékes kőzet, amely kalcium-karbonátban gazdag forrásvizek kicsapódásával keletkezik. Jellegzetes lyukacsos szerkezete és földszínei miatt már az ókori Rómában is kedvelt építőanyagnak számított. Olyan ikonikus épületek épültek belőle, mint a Colosseum, amely a travertin időtállóságának és esztétikai értékének bizonyítéka.
A travertin alkalmazása nemcsak esztétikai, hanem gyakorlati előnyökkel is jár. Tartóssága és időjárásállósága miatt ideális választás kültéri lépcsők és burkolatok számára. Porózus szerkezete révén csúszásmentes felületet biztosít, ami különösen fontos a közlekedésben. Emellett természetes szépsége és egyedi mintázata révén hozzájárul az épület történelmi jellegének megőrzéséhez és kiemeléséhez.
A felújítás során alkalmazott travertin kőzet nemcsak az épület esztétikai értékét növeli, hanem annak történelmi jelentőségét is hangsúlyozza, miközben biztosítja a modern kor követelményeinek megfelelő funkcionalitást és tartósságot.

A felújított bejárat travertin burkolata tömblépcsőkkel és természetes kőből készült taktilis sávokkal
A felújítás során a főbejárat és a peron felőli oldalak tömör, faragott travertin tömblépcsői újultak meg, amelyek nemcsak esztétikai értéket képviselnek, hanem tartósságuk révén hosszú távon szolgálják az utazóközönséget. A bejáratoknál található rámpák travertin burkolatot kaptak, amelyeket gondosan faragott kőelemek közé süllyesztettünk, biztosítva ezzel az akadálymentes közlekedést és az esztétikai harmóniát.
A korlátok rögzítése faragott kőelemekbe történt, ami nemcsak stabilitást, hanem elegáns megjelenést is kölcsönöz az épületnek. Külön figyelmet fordítottunk a taktilis elemek kialakítására is, amelyek a látássérültek közlekedését segítik. Az első és hátsó bejáratok körül travertinből faragott pogácsás és bordás mintázatú taktilis elemeket helyeztünk el, amelyek nemcsak funkcionálisak, hanem esztétikailag is illeszkednek az épület stílusához. Bővebben a taktilis sávokról: Hogyan vezethetjük az embereket az építészeti terekben taktilis burkolófelületekkel? – ArchDaily (angol nyelven)
A felújított homlokzat travertinből faragott "pofás" lábazati kövei
A lábazatot „pofás” kövekből építettük, amelyek precíz megmunkálása és illesztése hozzájárul az épület egységes és impozáns megjelenéséhez. Az ilyen kövek leggyakrabban travertinből vagy valamilyen mészkőből készülnek, és jellemzőjük, hogy az élektől befelé haladva vastagodnak, így alakul ki a „pofás” megjelenés. Szokás körben egy „szalag”, egy sík sáv kialakítása, amit díszíthetnek pl. rejbolással, és ami egységes csatlakozási vastagságot biztosít az ilyen kőelemeknek. Leggyakrabban lábazatok, támfalak, homlokzatok díszítőelemeként fordul elő.
A pofás kövek gyártása során csak a legjobb minőségű travertint vagy mészkövet választják ki, csak ez alkalmas a különböző felületek és részletek kidolgozására. Az ilyen kövek faragását a kőfaragók általában hagyományos kézi szerszámokkal végzik a mai napig. A folyamat során a kő szélétől befelé haladva, enyhe kalapácsütésekkel véső segítségével apró darabokat pattintanak le a felületről. Ezáltal egyenetlen, texturált felület jön létre, amely különleges esztétikai hatást nyújt.
A sprengelt kőfelületek hagyománya az európai építészetben gyökerezik, különösen a mediterrán térségben, ahol a természetes kő mindig is fontos építőanyag volt. Olaszországban számos történelmi épület és villa használta ezt a technikát, hogy a homlokzatoknak és lábazatoknak karakteres megjelenést biztosítson. A rusztikus felület nemcsak esztétikai, hanem gyakorlati előnyökkel is bír, mivel kevésbé érzékeny a kisebb sérülésekre és szennyeződésekre.
A 15. században épült Palazzo Pitti (Firenze) palota homlokzatán jól megfigyelhető a sprengelt kőfelület alkalmazása, amely a reneszánsz építészet egyik jellegzetessége.
Firenze városházája, a Palazzo Vecchio, amelynek alsó szintjein szintén megtalálható a rusztikus kőmegmunkálás, kiemelve az épület monumentális jellegét.
A Medici család egykori rezidenciája, a Palazzo Medici Riccardi, ahol a sprengelt kőfelület a homlokzat alsó részén dominál, hangsúlyozva az épület tekintélyét és időtállóságát.
Ezek az épületek kiváló példái annak, hogyan alkalmazták a sprengelt kőfelületeket pl. az olasz építészetben, ötvözve a funkcionalitást és az esztétikát.
A „pofás” kövek ma is tükrözik ezt a történelmi gazdagságot, miközben a modern építészeti trendeknek is megfelelnek.
A peron felújítása- Tömblépcsők, taktils sávok travertinből
A Balatonszentgyörgyi vasútállomás peronja is a műemléki jelleg megőrzésével újult meg, ötvözve a hagyományos építészeti elemeket a modern közlekedési igényekkel. A felújítás során travertin tömblépcsők, ugyanebből a természetes kőből készült rámpák és lábazati elemek, valamint pogácsás és bordás taktilis vezetősávok kerültek kialakításra, biztosítva az esztétikum, a tartósság és a funkcionalitás összhangját.
A travertin lépcsők nemcsak időtállóak, hanem itt is harmonikusan illeszkednek az épület történelmi arculatához. A természetes kőburkolatok eleve csúszásmentességet biztosítanak, melyet a lépcsőkön stokkolással fokoztunk, míg a sprengelt és spiccelt felületek kiemelik a természetes textúrát.
A látássérültek számára elhelyezett taktilis sávok és pogácsás vezetőkövek szintén természetes kőből készültek, amely ritkaságszámba megy a vasútállomásokon. Ezek a megoldások a nemzetközi akadálymentesítési irányelveknek is megfelelnek, miközben a műemléki környezethez illő anyaghasználattal készültek.
A balatonszentgyörgyi peron és maga az épület jó példát mutat arra, hogyan lehet egy történelmi állomást korszerűsíteni úgy, hogy az megőrizze eredeti karakterét, miközben teljes mértékben megfelel a modern közlekedési és biztonsági előírásoknak.
Lapozzon bele alakuló kínálatunkba
Kiváló tisztítószerek, impregnálók és burkolókövek egy helyen
MŰEMLÉKFELÚJÍTÁS – BALATONSZENTGYÖRGY VASÚTÁLLOMÁS
Információ
© 2025 Stone360 • Minden jog fenntartva